Fallen Flowers Thick Leaves
In haar spreekkamer in Beijing ontmoet de Chinese seksuologe Hongli vrouwen van alle leeftijden. Hun verhalen zijn uiteenlopend, maar allemaal worstelen ze met de verwachtingen die de maatschappij van hen heeft. Zo wordt Wen-wen (32), een succesvolle, mooie single vrouw, gezien als ‘overblijfsel.’ Een vrouw boven de dertig die geen man heeft gevonden, heeft de spreekwoordelijke boot gemist. Haar ouders schamen zich diep. Wat hebben zij verkeerd gedaan bij de opvoeding? Zo modern als Beijing oogt, zo ouderwets zijn de traditionele mores die voor vrouwen van alle leeftijden en uit alle klassen gelden. Verschillende vrouwen vertellen openhartig over trouwen met een man van wie je niet houdt, over lesbisch zijn en een manier vinden om ‘geaccepteerd’ te worden, over voorzichtig feminisme en over vrouwen die in arren moede besluiten non te worden uit schaamte voor hun mislukte liefdesleven. Wat zijn de invloeden van oude Chinese tradities, de Culturele Revolutie en de moderne economie op de sociale status van de Chinese, moderne vrouw?