Tales of the Grim Sleeper
Voor zijn onthullende documentaire over de vermeende seriemoordenaar Lonnie Franklin Jr., bijgenaamd de “Grim Sleeper”, toog Nick Broomfield naar South Los Angeles, de buurt met het hoogste moordpercentage van de stad. Hier werd Franklin in 2010 gearresteerd voor de moorden die hij tussen 1985 en 2010 zou hebben gepleegd op tenminste tien vrouwen. Zijn slachtoffers waren voornamelijk zwarte vrouwen, meestal prostituee. De politie heeft meer dan twintig jaar verzwegen dat er een seriemoordenaar in de buurt actief was, wat de familie van de slachtoffers, die ook aan het woord komen, nog altijd zeer dwarszit. Meer nog dan een onderzoek naar de schuldvraag is Tales of the Grim Sleeper een scherp sociogram van een buurt die gebukt gaat onder decennia van gemeentelijke verwaarlozing en institutioneel racisme. De lange geschiedenis van armoede en drugsgebruik in South Central (zoals de wijk tot 2003 heette) blijkt een vruchtbare voedingsbodem voor de seriemoorden. Broomfield, die eerder al een documentaire over seriemoordenares Aileen Wuornos maakte, weet zich ook nu weer binnen te werken op ongastvrij terrein. Geholpen door de kleurrijke ex-verslaafde Pamela Brooks die alle deuren voor hem opent, tekent hij de verhalen op van buurtbewoners en voormalige liefjes, die Franklin eerst nog als aardig en behulpzaam omschrijven, maar al snel met veel sinistere verhalen aankomen.