Jungle Sisters
Als kunstenaar en filmmaker Chloe Ruthven met de televisiebeelden van missstanden in de Aziatische textielindustrie op haar netvlies kritiek heeft op haar zus Orlanda die in India werkt, is het antwoord: “Come and see for yourself.” In India filmt ze Orlanda bij haar werkzaamheden, haar onderwijl bevragend. Orlanda woont al vijftien jaar in India en werkt voor een organisatie die meisjes van het platteland ronselt om in de stad Bangalore in een van de grote textielfabrieken te werken. De meisjes volgen eerst een training, waarna ze hun familie gedag zeggen en op reis gaan. In de stad worden ze in hostels ondergebracht, waar strenge regels gelden met betrekking tot uitgaan en bezoek. Ze werken hard voor een mager salaris. Naarmate Chloe meer betrokken raakt bij de diverse aspecten van het verhaal van met name de twee meisjes Bhuntu en Banu, ziet ze de dilemma’s waar haar zus mee worstelt en wordt duidelijk dat alles gecompliceerder is dan gedacht. Orlanda werkt weliswaar voor de grote fabrieken, die dringend behoefte hebben aan goedkope arbeidskrachten, maar doet haar best om de meisjes sterker te maken en hun levensomstandigheden te verbeteren. Banu en Bhuntu overwegen ondertussen om naar huis terug te keren, al zal dat betekenen dat ze snel uitgehuwelijkt worden.