Addicted to Freedom
De hoofdpersoon van de film is de opa van een van de filmmakers, de onverschrokken, vrijmoedige Braziliaanse advocaat Evandro Lins e Silva. Door zijn strijd voor gerechtigheid te volgen leggen de makers de recente geschiedenis bloot van een maatschappij wiens militaire regering in 1968 een groot aantal burgerrechten afschafte. Nog op 88-jarige leeftijd wordt de advocaat uitgenodigd om de leider van de Arbeiders Zonder Land-beweging te verdedigen, die aangeklaagd is voor moord. De terugkeer van Lins e Silva naar de rechtbank vormt het startpunt van de film. De regisseurs zetten hun ideeën over de maatschappij af tegen hoe de hoofdpersoon gerechtigheid, politiek en wet benadert, in een poging hem en de maatschappij beter te begrijpen. Het verhaal wordt zo universeel en weerspiegelt de Braziliaanse samenleving in al zijn schakeringen. De tweede helft van de jaren zestig, toen de militaire regering de dictatuur afkondigde, wordt afgezet tegen het heden, waarin de regisseurs ook politiek actief zijn. Met behulp van intieme, huiselijke dialogen en beschouwingen aangaande eerdere zaken voor het Hooggerechtshof, evenals het verslag van een lopende zaak, wordt een mozaïek gecreëerd dat een beeld schetst van een bijzonder persoon, maar tevens van turbulente tijden.