Marceline. A Woman. A Century
Portret van de eigenzinnige schrijver en cineast Marceline Loridan-Ivens (1928-2018). Als meisje overleefde ze Auschwitz-Birkenau, waarna ze zichzelf als vrouw in vrijheid moest ontdekken. Dat deed ze, zo vertelt Marceline, op radicaal vrijgevochten wijze. Als bijna 90-jarige vrouw lijkt ze niet wezenlijk veranderd; het leven gaat alleen wat langzamer.
In haar Parijse appartement serveert ze koffie of wodka aan haar gasten. Gasten die, samen met Marceline, herinneringen ophalen aan Marceline zelf, aan hun gezamenlijke geschiedenis en hoe ze daar nu over denken. Over de onafhankelijkheidsstrijd van Algerije bijvoorbeeld, of de Vietnamoorlog en de Culturele Revolutie in China. Sleutelmomenten waarover Marceline bevlogen films maakte, eerst met Jean-Pierre Sergent, later met haar tweede echtgenoot, de legendarische Nederlandse filmmaker Joris Ivens. In het tweede deel denkt op-en-top Parisienne Marceline – klein, rank, met zorg gekleed en met knalrood haar – met liefde en weemoed terug aan haar jaren met Ivens. Archiefmateriaal uit hun films als 17th Parallel: Vietnam in War (1968) en How Yukong Moved the Mountains (1976) verlevendigen die opgehaalde herinneringen.