Bob and The Monster
"Ik werk in een merkwaardige omgeving", zegt Bob Forrest aan het begin van de documentaire over deze voormalige voorman van de jaren tachtig cultband Thelonious Monster, een "collectief van nerds". De vreemde omgeving is die van de wereld van verslaving in Los Angeles, destijds het centrum voor alles wat creatief was, een wereld die de zanger uitbundig heeft verkend. De film bevat overvloedig archiefmateriaal van concerten door de jaren heen, inclusief ontluisterende beelden van een inmiddels totaal gedegenereerde junkie, rollend en zwalkend over het podium. Daarnaast zijn er talrijke interviews met betrokkenen waarmee de carrière en ondergang van zowel de artiest als de drugs-en alcoholverslaafde Bob Forrest in beeld gebracht. Het wordt duidelijk dat Forrest van jongs af aan een romantische hang naar zelfdestructie had: "Ik heb altijd drugs willen spuiten", zegt hij. En ook dat hij een bijzonder muzikaal talent is, volgens de getuigenissen van grootheden als Red Hot Chili Peppers' Anthony Kiedis - met wie Forrest aan de keukentafel herinneringen ophaalt - en Flea, Jane's Addiction's Stephen Perkins en Courtney Love, een van de mensen die in haar strijd tegen drugs veel steun heeft gehad aan de tot soberheid bekeerde Forrest.