Sayed Kashua - Forever Scared
Gevangen zitten tussen twee culturen maakt geen enkel leven gemakkelijk, en al helemaal niet als je belandt tussen de Arabische en Joodse cultuur. De vierendertigjarige Israëlisch/Arabische schrijver Sayed Kashua werd op zijn vijftiende naar een prestigieuze Israëlische middelbare school in Jeruzalem gestuurd, waar hij naar eigen zeggen meteen de verschrikkelijkste week van zijn leven meemaakte. Sindsdien is het beter gegaan. Hij werd columnist van de Israëlische krant Ha'aretz en publiceerde twee boeken. Voor de Israëlische televisie schreef hij een satirische serie over Arabieren die een leven proberen op te bouwen in de Israëlische maatschappij. Sayed Kashua -- Forever Scared is het portret van een auteur die schrijvend in het Hebreeuws altijd weer zijn ongemakkelijke positie tussen de twee culturen aan de orde stelt: de Arabieren zien hem als een collaborateur en de Israëli's noemen hem een Arabische zuiplap. De filmmakers volgden Kashua zeven jaar lang en filmden zowel zijn tegenslagen als successen. Ondanks zijn voortdurende angst voor zijn tegenstanders blijft Sayed Kashua schrijven. Inmiddels is hij vanuit zijn Arabische geboortedorp Tira verhuisd naar een flat in West-Jeruzalem.