Occupation: Millworker
Protest en film zijn in het geval van Anand Patwardhans carrière nauw met elkaar verbonden. Voor zijn visuele stijl liet hij zich inspireren door de Imperfect Cinema van Fernando Solanas en Patricio Guzmán. Deze regisseurs uit Latijns Amerika maakten in de jaren zestig films over bevrijdingbewegingen en legden de nadruk op politieke logica, niet op esthetiek. Patwardhan maakte zijn eerste film in 1970 toen hij nog studeerde aan de Brandeis University in Boston, het toenmalige bolwerk van studentenprotest aan de Amerikaanse oostkust. De regisseur in spé filmde hier één van de demonstraties tegen Vietnam en raakte daardoor zijn visum kwijt. Ook later in zijn carrière legde de politiek geëngageerde Patwardhan verschillende demonstraties vast. Zo volgt hij in OCCUPATION: MILLWORKER een groep arbeiders die een leegstaande molen in beslag nemen. De directie wil echter de omliggende grond verkopen.