The Ambassador
"Het gesprek dat we zo gaan hebben, heeft nooit plaatsgevonden", zegt een handelaar in diplomatieke paspoorten in de openingssequentie van The Ambassador. De uitspraak geldt voor een substantieel deel van de film, dat met de verborgen camera is geschoten, en bepaalt tegelijk de waarde ervan: The Ambassador toont de achterkant van Afrika, een onderwereld die zich op geen andere wijze laat vastleggen. Mads Brügger is een Deens journalist en satire-grootmeester die vorig jaar tijdens Sundance de World Cinema Documentary Award won met The Red Chapel, waarin hij een nep Deens-Koriaans acteursduo Noord-Korea inloodst voor een optreden. Dit keer gaat hij, gekleed als neo-koloniaal, op pad naar de Centraal-Afrikaanse Republiek om er ambassadeur te worden namens Liberia. Hij zet er een luciferfabriek op, gerund door Pygmeeën, als dekmantel voor zijn ambities in de diamanthandel. Maar in feite gaat het Brügger erom te laten zien hoe de macht in het land is verdeeld en wordt verhandeld. Dat zijn missie bepaald niet ongevaarlijk is, blijkt bijvoorbeeld als het hoofd van de veiligheidsdienst, een ex-vreemdelingenlegionair, enige tijd na hun ontmoeting wordt vermoord.