Motherland
Jonge jongens in Belarus kijken met angst en beven uit naar hun dienstplicht. Ze weten wat hen in het leger te wachten staat: afgebeuld, getreiterd en mishandeld worden door de oudere soldaten. In Motherland wordt duidelijk hoe die cultuur van bruut geweld wordt ingezet om een hele bevolking onder de duim te houden, en hoe dit de jonge generatie van elk perspectief berooft.
Svetlana’s zoon kan zijn ervaringen als dienstplichtige niet meer navertellen. Zelfdoding, luidt de officiële doodsoorzaak, maar de verwondingen op het lichaam doen anders vermoeden. Samen met andere moeders van omgekomen dienstplichtigen strijdt Svetlana om de waarheid boven tafel te krijgen.
Het is onderdeel van een benauwende werkelijkheid, waar Nikita en zijn vrienden tijdens clandestiene raves aan proberen te ontsnappen. Maar het feest kan elk moment over zijn. Net als Nikita in dienst moet, breken demonstraties uit tegen de vervalste herverkiezing van Aleksandr Loekasjenko. Hij wordt ingezet om de protesten neer te slaan. Plotseling is hij onderdeel van een repressief systeem dat maar één doel heeft: de hoop op verandering met geweld de kop indrukken.