American Epic: The Big Bang
In 1926 verkeerde de muziekindustrie in een crisis. Het nieuwe medium radio was definitief doorgebroken, met als gevolg dat bezitters van een radiotoestel gratis muziek in hun huiskamers kregen en daardoor veel minder platen kochten. Producers van de grote platenmaatschappijen, Columbia en Victor, trokken daarom naar het armere zuiden van de Verenigde Staten. Daar hadden de bewoners immers nog geen radio. Met de nieuwste elektrische opnameapparatuur (zie The American Epic Sessions) maakten ze er veldopnames, die vervolgens ter plaatse werden verkocht. Negentig jaar later vormen veel van deze 78-toerenopnames ("de eerste keer dat Amerika zichzelf hoorde") het muzikale geheugen van Amerika. De eerste aflevering van de driedelige televisieserie American Epic draait om twee invloedrijke acts: de Carter Family en de Memphis Jug Band. De Carter Family, afkomstig uit een arme plattelandsstreek bij de Appalachen, legden de basis voor de latere countrymuziek. De muziek van de Memphis Jug Band, die optraden in de befaamde Beale Street in Memphis, is geworteld in de blues. Ze speelden een ruiger type muziek, vaak op goedkope, zelfgemaakte instrumenten, zoals wasbord en "jug". Rapper NAS vergelijkt ze met hedendaagse rappers, met hun opruiende teksten over het wilde straat- en gangsterleven in de stad.