The Zone
Op 26 april 2011 was het precies 25 jaar geleden dat er in Tsjernobyl een kernreactor ontplofte. Voor nieuwsmedia wereldwijd een gelegenheid uitgebreid terug te blikken op een van de ernstigste kernrampen in de geschiedenis, maar weinigen pakten daarbij zo groots uit als de Franse kwaliteitskrant Le Monde. Fotojournalisten Guillaume Herbaut en Bruno Masi, die met hun multimediale presentatie de 24-RFI Web Documentary Award wonnen, keerden terug naar 'de zone', het stuk land in een straal van dertig kilometer rond de centrale. Ze leggen het leven in het tot op de dag van vandaag gesloten gebied vast vanuit alle mogelijke perspectieven. Allereerst de kerncentrale zelf, die sinds 2000 geen energie meer produceert maar waar nog altijd 2500 mensen werken - onder meer een onderzoeksteam dat de radioactieve straling in kaart brengt. Maar ze volgen ook een oud vrouwtje dat de zone moet doorkruisen om haar zoon te bezoeken, het op vier kilometer van Tsjernobyl gelegen spookstadje Pripiat, en het 'rode bos', waar de straling nog altijd tweehonderd keer hoger is dan toegestaan. La zone illustreert hoe kranten zichzelf kunnen vernieuwen op het web, doordat ze de keuze hebben uit een bredere waaier van vertelvormen. We dalen af in de 'zwarte box' van Tsjernobyl in esthetisch uitgebalanceerde video- en fotoreportages, die aanklikbaar zijn vanuit op een landkaart geprojecteerde fotocollages.