Synti - Dokumentti jokapäiräisistä...
SYNTI ? DOKUMENTTI JOKAPÄIRÄISISTÄ RIKOKASISTA is een wrange film over thema's als schuldbesef, zonde en de rol die moraal speelt bij de keuzes die mensen in het leven van elke dag maken. Door banale gebeurtenissen tegen de achtergrond van de zeven doodzonden ? hoogmoed, gramschap, jaloezie, wellust, gierigheid, luiheid en vraatzucht ? te plaatsen, wordt het absolute karakter dat moraliteit voor veel mensen heeft, benadrukt. De film neemt ons mee naar het schemergebied dat buiten het bereik van juridische en morele wetten ligt. Juist daar weerspiegelen onze handelingen en uitspraken het ware gezicht van onze normen en waarden. In die alledaagse omgeving, op school, thuis of op het werk, 'bekent' een aantal mensen kleine vergrijpen die zij gepleegd hebben of vertellen zij over onrecht dat hen door anderen is aangedaan. Het zijn statische, bijna surreële portretten waarin de spreker geplaatst is temidden van de mensen over wie hij het heeft. In SYNTI ? DOKUMENTTI JOKAPÄIRÄISISTÄ RIKOKASISTA hanteren Susanna Helke en Virpi Suutari dezelfde methode die zij ook al in eerdere films over 'alledaagse' onderwerpen als agressie tegen vrouwen en 'helden' gebruikten. In plaats van traditionele interviewsituaties te creëren, laten zij hun protagonisten hun zegje recht in de camera doen. Via trivialiteiten komen zij met omcirkelende bewegingen uiteindelijk bij de ernst van hun onderwerp aan. Toch gaat het hen er niet om om het universele karakter van hun thema's te benadrukken, maar juist om een geschiedenis van alledag te schrijven.