Fé
De bekende stelling ‘godsdienst is opium voor het volk‘ gaat niet op voor de Brazilianen; dat is de strekking van deze film. In Brazilië is religie geen zoethoudertje, maar een belangrijk aspect van het dagelijks leven van mensen uit alle sociale klassen. Voor velen vormt hun geloofsbeleving zelfs de belangrijkste pijler van het bestaan. In reizen we met de filmmaker kriskras door het immense land Brazilië, op zoek naar de vele religieuze uitingsvormen. Het is een bonte stoet van priesters, spiritisten en hun volgelingen die we te zien krijgen. Beelden van massale bijeenkomsten met processies ter ere van Maria tijdens een twee weken durend feest in het Amazonegebied, de pelgrims die vaak dagenlang te voet reizen om het bedevaartsoord Canindé te bereiken, of de spiritistische sessies op het strand van S(o Paulo. Sommige Brazilianen gaan erg ver in hun verlangen naar verlossing en hun zoektocht naar het antwoord op de belangrijkste levenvragen. Zo is er een gemeenschap die reïncarnatie als belangrijkste gegeven van hun geloofsleven ziet. ‘De oudste onder ons is 32.000 jaar oud‘, zegt de leider van de orde, waarvan de leden allemaal gekleed zijn in middeleeuws aandoende kledij. Elders treffen we een man die als medium berichten ontvangt van overledenen. Dagelijks komt een groot aantal moeders luisteren naar de troostende woorden die hij vanuit de geestenwereld oppikt en voor hen in brieven vertaalt. In deze veelzijdigheid komt één gemeenschappelijk aspect naar voren, en dat is de totale toewijding die de gelovigen aan de dag leggen bij het aanbidden van hun god, en de troost en de hoop die zij putten uit hun geloofsbeleving.