Off the Grid
De Verenigde Staten worstelen met een ernstige recessie en het mondiale financiële systeem wankelt op z'n grondvesten, maar het past niet in de Amerikaanse volksaard om bij de pakken neer te zitten. In deze roadmovie bezoekt de filmmaker enkele plekken in de VS waar men op verschillende manieren experimenteert met kleinschalige aanpak. Zo heeft het stadje Great Barrington in Massachusetts een eigen munteenheid ingevoerd. Dat werkt goed bij de afrekening van vele regionale producten, maar de lokale fietsenmaker constateert dat hij grotendeels afhankelijk is van Chinese import. In de Texaanse stad Austin laat een onafhankelijke radiopersoonlijkheid zich inspireren door de geest van het Wilde Westen. Hij roept zijn publiek op zich af te zetten tegen de federale overheid en megalomane ondernemingen als Walmart, die hechte woongemeenschappen leegzuigt en verandert in spooksteden. In Colorado Springs is het wantrouwen tegen de overheid traditioneel groot, maar de afkeer van het betalen van belasting blijkt ook nadelige effecten te hebben op het vlak van de collectieve voorzieningen. Want wie zorgt voor schone en veilige parken als de private sector onvoldoende middelen heeft? Verder worden enkele symptomen van de recessie in beeld gebracht: het ontasfalteren van wegen, afbraak van leegstaande panden en tentenkampen voor daklozen rond grote steden.