Route 181, Fragments of a Journey in Palestine-Israel
Michel Khleifi en Eyal Sivan wijdden zich ruim een jaar aan het maken van wat zij een cinematografische geloofsdaad noemen: een film geregisseerd door een Israëliër en een Palestijn. In de zomer van 2002 reisden ze twee maanden lang van het zuiden naar het noorden van hun geboorteland, tekenden de gevolgde weg in op een kaart en noemden hem Route 181. Deze virtuele lijn volgt de grenzen vastgelegd in Resolutie 181, die de VN op 29 november 1947 aannam om Palestina in twee staten op te splitsen.
Op hun tocht ontmoeten ze Palestijnen en Israëliërs, jongeren en ouderen, mannen en vrouwen, burgers en soldaten, die ze filmen in hun dagelijkse bezigheden. Ieder van hen markeert op geheel eigen wijze de grens die hen van hun buren scheidt: beton, prikkeldraad, cynisme, humor, onverschilligheid, argwaan, agressie.