Route 181, Fragments of a Journey in Palestine-Israel
Eyal Sivan en Michel Khleifi wijdden zich ruim een jaar aan het maken van wat zij een cinematografische geloofsdaad noemen: een film geregisseerd door een Israëliër en een Palestijn. In de zomer van 2002 reisden ze twee maanden lang van het zuiden naar het noorden van hun geboorteland, tekenden de gevolgde weg in op een kaart en noemden hem Route 181. Deze virtuele lijn volgt de grenzen vastgelegd in Resolutie 181, die de VN op 29 november 1947 aannam om Palestina in twee staten op te splitsen. Op hun tocht ontmoeten ze Israëliërs en Palestijnen, jongeren en ouderen, mannen en vrouwen, burgers en soldaten, die ze filmen in hun dagelijks leven. Bij ieder van hen roept de grens die hen scheidt van hun buren andere associaties op: beton, prikkeldraad, cynisme, humor, onverschilligheid, argwaan, agressie. Er zijn grenzen getrokken op heuvels en door vlaktes, op bergen en door valleien, maar boven alles in de geest en ziel van deze twee volkeren en in het collectieve onbewuste van beide maatschappijen. Met Route 181, Fragments of a Journey in Palestine-Israel nemen Sivan en Khleifi de kijker mee op een desoriënterende reis door dit relatief kleine gebied met een reusachtig aantal vertakkingen.