Mr. Bachmann and His Class
Maandenlang zat de kleine crew van Maria Speth als een vlieg op de muur in klas 6B, de klas van Dieter Bachmann, leraar aan de Gerhard Büchnerschool in het Duitse Stadtallendorf. Uit honderden uren aan opnamen monteerde ze een monumentaal portret van een rasopvoeder aan het werk. Met eindeloos veel geduld en humor leert Herr Bachmann zijn 12- tot 14-jarige leerlingen hoe je het leven met elkaar leeft. En daar hoort muziek bij, veel muziek, en af en toe een beetje jongleren. En als je moe bent, ga dan maar even op de bank liggen.
Herr Bachmann vraagt zichzelf ook weleens af of hij niet net wat meer aandacht aan Duits en wiskunde moet besteden. De kijker, totaal ondergedompeld in de fascinerende microkosmos van 6B, heeft dan allang gezien dat wat hij leerlingen biedt veel belangrijker is. Hij zet aan tot zelfreflectie, leert hun conflicten uit te praten en brengt bij dat er regels zijn waar je je echt aan moet houden.
Tussendoor helpt hij hen gestaag zelfvertrouwen op te bouwen, hetgeen geen overbodige luxe is voor deze vaak kwetsbare kinderen met grotendeels multiculturele achtergronden.