Ons smartphonegebruik is soms zo intensief dat het het echte leven overschaduwt. We zitten met ons hoofd in de virtuele wereld en verleren sociaal contact. TendAR laat ons opnieuw kijken naar onze relatie met technologie en de mensen om ons heen.
De hoofdpersoon in deze experimentele augmented reality-game is Guppy, een visje dat we uit zijn vissenkom kunnen lokken en in AR de wereld in kunnen laten zwemmen. Daar gaat hij op zoek naar voedsel in de vorm van emoties die het van gezichten afleest. Guppy is een lerend wezen en analyseert de wereld op basis van de gezichtsuitdrukkingen die het te verteren krijgt en door objecten in de omgeving te scannen.
Om te zorgen dat Guppy evolueert, moeten spelers leren om een uitgebalanceerd dieet samen te stellen van gevarieerde emoties. Dit gaat verder dan de Tamagotchi uit de jaren negentig, die in leven moest worden gehouden met aandacht. TendAR draait om interactie met zowel het apparaat als de menselijke omgeving. Samenwerking en het leren lezen van andermans blik zijn noodzakelijk voor het behalen van succes.