About Canto
De Nederlandse componist Simeon ten Holt kreeg wereldwijde bekendheid toen in 1979 zijn werk voor vier vleugels, Canto Ostinato, voor het eerst werd uitgevoerd. Ofschoon het stuk door een aantal muziekkenners met een zeker dédain werd ontvangen, omdat het brak met de in die tijd heersende ideeën over serialiteit en tonaliteit, werd het een regelrechte hit in de hedendaagse klassieke muziek. Het stuk is in de loop der jaren door verschillende musici op cd uitgebracht en er vinden nog steeds wereldwijd uitvoeringen plaats. Filmmaker Ramon Gieling maakte eerder films over de componist en zijn werk, maar kiest in deze film een andere invalshoek. Hij ondervraagt een groot aantal mensen over de soms verstrekkende invloed die dit muziekstuk op hun leven heeft gehad, onder wie pianist Kees Wieringa, muziekwetenschapper Henkjan Honing en actrice Halina Reijn. Een vrouw vertelt hoe zij haar kind baarde op Canto, een man heeft een deel van de partituur op zijn arm getatoeëerd. In een mix van documentaire beelden, fictie, essay en archiefmateriaal wordt zo een veelzijdig antwoord geformuleerd op de vraag waarom juist dit stuk mensen zo diep raakt en gaat de maker op zoek naar het mysterie en de universele kracht van muziek.