Cobra, een opstand tegen de orde
>In 1961 debuteerde Jan Vrijman met DE WERKELIJKHEID VAN KAREL APPEL, dat een portret schetst van de Cobra?schilder. Ruim vijfentwintig jaar later onderzoekt de filmmaker in COBRA ? EEN OPSTAND TEGEN DE ORDE wat er van de idealen van de Cobra?beweging is terechtgekomen. De film bevat interviews met onder meer Karel Appel, Constant, Corneille, Pierre Alechinsky, Egill Jacobsen en Henry Heerup. De film maakt uitvoerig gebruik van schilderijen en archiefmateriaal om de ontwikkeling van Cobra te documenteren.