Rescue Dawn
Het is geen geheim dat Werner Herzog bijzonder geïnteresseerd is in het leven van Dieter Dengler, die tijdens de Vietnamoorlog als piloot voor de Amerikaanse luchtmacht in een gevangenkamp terechtkwam. Misschien komt dat door hun vergelijkbare achtergrond: beide mannen groeiden op in de ruïnes van het naoorlogse Duitsland en kenden een jeugd gekenmerkt door armoede. Na een documentaire over Denglers leven, Little Dieter Wants to Fly (1997), maakte Herzog nog deze fictiefilm over Denglers ontsnapping uit het kamp in Laos. Daarin geeft hij opnieuw uitdrukking aan Denglers onconventionele persoonlijkheid, die even opvallend is als zijn beweegredenen om te vliegen: hij raakte geïnspireerd toen hij als klein jongetje een piloot die zijn stad bombardeerde recht in de ogen keek. "Je bent een vreemde vogel, Dieter", zegt zijn vriend Duane. "Iemand probeert je te vermoorden en jij wilt zijn baan." Altijd is Dengler direct, optimistisch en draagt hij zijn hart op de tong. Hij is niet bang zijn bewakers verbaal af te straffen, al is hij overgeleverd aan hun genade. En zodra hij in het kamp belandt, verklaart hij te willen ontsnappen. Dat idee valt nauwelijks te bevatten voor zijn medegevangenen, die zich na lange opsluiting op de grens van gekte bevinden. Maar Denglers volharding is voor allemaal de enige mogelijke uitweg.