Warheads
WARHEADS verbindt de levensverhalen van de voormalige soldaat uit het Vreemdelingen Legioen Günther Aschenbrenner (53) en de Britse huursoldaat Karl (40) met elkaar. In een kroeg drinkt meneer Aschenbrenner een bier en op rustige toon vertelt hij over zijn jeugd. Hij werd in 1939 in Eichstätt geboren. Vier jaar later sneuvelde zijn vader bij Stalingrad. Omdat zijn moeder zes kinderen moest opvoeden, werd hij naar een katholiek internaat gestuurd. Toen hij hoorde dat men hem tot priester wilde opleiden, maakte hij amok en werd weggestuurd. In 1958 trad hij toe tot het Franse Vreemdelingen Legioen, dat hij twintig jaar zou dienen in onder andere Algerije, Tsjaad, Djibouti en Zaïre. Na de Tweede Wereldoorlog had het Legioen een sterk Duits karakter, omdat veel krijgsgevangen liever in het Legioen zaten dan in een gevangenkamp. Na zijn afscheid werd hij voor de firma OTRAG bewaker van atoomafval-transporten; later begint hij zijn eigen transportonderneming. In 1991, twaalf jaar na zijn carrière, betreedt hij in Frans-Guyana voor het eerst weer een Legioenskazerne waar hij met een paar oude maten nog een keer drinkt op de goede oude tijd. Hiertegenover staat Karl, die meevecht in Kroatië. Zijn lichaam en geest zijn inmiddels bijna gebroken door het krijgsbedrijf. Alleen met drugs kan hij zich nog wapenen tegen de waanzin van de oorlog. In WARHEADS praten huursoldaten zonder enige schroom en in alle openheid over hun eigen logica en moraal.