Camp 14: Total Control Zone
"Een mensenleven was evenveel waard als dat van een vlieg", zegt een voormalig bewaker van een Noord-Koreaans werkkamp, die tegenwoordig de vriendelijkheid zelve is. In Camp 14 vervult de bewaker een bijrol. Centrale figuur is een jongeman die in een soortgelijk kamp is geboren en getogen als dwangarbeider. Op zijn 23ste slaagde hij erin naar Zuid-Korea te vluchten, waar hij uitvoerig ondervraagd werd door de geheime dienst. Zijn eerste indrukken buiten het kamp gaven hem het gevoel een buitenaards wezen te zijn. Zo was het principe van geld als ruilmiddel hem volstrekt vreemd. In zijn sober ingerichte woning te Seoul vertelt hij, gekleed in rood T-shirt, over de verschrikkingen in het kamp. Uiterlijk is hij onbewogen, maar soms laat hij lange stiltes vallen of staakt hij zijn relaas. Bijvoorbeeld als hij vertelt hoe hij gedwongen werd bloedverwanten te verlinken en met zijn vader moest toekijken bij de executie van zijn moeder en broer. Ook laat hij zien hoe zijn armen door de vele folteringen misvormd zijn. Animatiebeelden geven de kampgebeurtenissen ingetogen weer. Hoewel hij de wereld buiten het kamp aanvankelijk ervoer als een paradijs, stelt hij nu vast: "Alles draait hier om geld. Vreemd genoeg plegen in Seoul meer mensen zelfmoord dan in het kamp. Ik mis de zuiverheid van mijn hart."