Alma del Desierto
In 2021 ging Mónica Taboada-Tapia’s korte film Two-Spirit op IDFA in première. Voor de lange documentaire Alma del desierto (winnaar van de Queer Lion op het festival van Venetië) keert de regisseur terug bij protagonist Georgina Epiayu, lid van de Wayúu, een inheemse bevolkingsgroep in het woestijnachtige La Guajira in Noord-Colombia, aan de Caraïbische Zee.
Zeventiger Georgina is trans vrouw en heeft grote moeite om een ID te bemachtigen waarop haar naam en gender correct staan vermeld. Daarnaast zoekt ze verzoening met haar familie. Inmiddels spreken ze elkaar weer, maar van volledige acceptatie is nog altijd geen sprake.
Kalm en veerkrachtig echter zoekt Georgina, die we regelmatig te voet door de woestijn zien gaan, haar eigen weg. Taboada-Tapia observeert haar in het landschap met oog voor de schoonheid van flora en fauna en van de uitgestrekte vlakten, alsof de ‘ziel van de woestijn’, zoals de titel luidt, haar begeleidt. Georgina’s ongebroken volharding spiegelt die van de gemarginaliseerde Wayúu-gemeenschap, strijdend voor haar rechten in het door droogte geteisterde land.