Die Verwandlung der Welt in Musik - Bayreuth
Herzog is naast film ook gefascineerd door opera. Hij debuteerde als operaregisseur met Busoni’s Doctor Faustus, waarna hij in 1987 voor het Richard Wagner Festival in Bayreuth de opera Lohengrin regisseerde. In DIE VERWANDLUNG DER WELT IN MUSIK filmde hij achter de schermen bij het jaarlijkse Wagner-festival, dat een grote naam heeft in operakringen en maar liefst een maand duurt, waarmee hij de mysteries van de opera probeert bloot te leggen.