People from the Heart of the Earth
Het collectief Guahu’i Guyra filmde drie jaar lang hun volk, de Guarani-Kaiowá, de oorspronkelijke bewoners van een stuk land in Brazilië. De grond van hun voorouders werd merendeels verwoest door monocultuur en ontbossing. In het kleine gebied dat ze wisten terug te winnen proberen een paar families op de traditionele manier te leven, met basale middelen en met veel aandacht voor elkaar en hun omgeving.
De camera maakt deel uit van hun dagelijkse leven, dat eindigt in het pikkedonker met een gesprek over tijd. De film werpt zo op organische wijze een blik op de geschiedenis van dit Guarani-Kaiowá-dorp (tekoha). Al ruim dertig jaar strijden ze ervoor om het land van hun voorouders terug te krijgen. Een nachtelijke guerrilla-actie is een spannend onderdeel van deze verder meditatieve en soms – door chants, gebeden en muziek – hypnotiserende registratie.
De natuur is alomtegenwoordig in de vorm van luid klinkende insecten en vogels, de brandende zon, de mysterieuze maan en kletterende regen. In de bliksem, het heilige woord van de scheppers van de wereld. En in de orale overleveringen, over rotsen en verschillende gewassen, die een spirituele rode draad door de film vormen.