Paths Through the Labyrinth - The Composer Krzysztof Penderecki
Portret van de Poolse componist Krzysztof Penderecki die dit jaar zijn 81ste verjaardag viert, maar nog steeds de wereld rondreist om uitvoeringen van zijn muziek te begeleiden. Penderecki werd in de jaren zestig bekend als componist van de Poolse avant-garde en introduceerde en passant een nieuwe muzieknotatie, maar verbreedde zijn blikveld sindsdien naar andere stijlen. Radiohead-gitarist Johnny Greenwood schreef een moderne adaptatie van Penderecki’s Polymorphia. Hij komt in de film aan het woord, net als de Nederlandse violiste Janine Jansen en de Poolse regisseur Andrzej Wajda, met wie de componist al lange tijd bevriend is. Anna Schmidt volgt Penderecki van Kraków naar München en van Wenen naar Leipzig en laat zien hoe hij conflicten niet uit de weg gaat bij de repetities voor de uitvoeringen van zijn composities. Penderecki vertelt over zijn gevoel voor harmonie en structuur tijdens een wandeling in de enorme, strak vormgegeven tuin van zijn Poolse landhuis in Luslawice, waar de componist al tientallen jaren met zijn vrouw woont. Uit de gesprekken over zijn leven en de zoektocht naar nieuwe muziek (“Voor mij staat een doolhof symbool voor het zoeken”) groeit een gelaagd portret van de man die door The Guardian “de grootste nog levende componist van Polen” is genoemd.