The Other Man - F. W. de Klerk and the End of Apartheid
Met zijn lens op scherp onderzoekt regisseur Nicolas Rossier het enigma Frederik Willem de Klerk, de man die in vier jaar tijd een volledige ommezwaai maakte: van president van het apartheidsregime in Zuid-Afrika – en in die hoedanigheid op zijn minst moreel verantwoordelijk voor de mensenrechtenschendingen waaraan de staat zich schuldig maakte – naar de man die de vrijlating van Nelson Mandela bewerkstelligde en vice-president werd in diens regering. Via interviews met hooggeplaatste sleutelfiguren uit die tijd én De Klerk zelf reconstrueert Rossier trefzeker de historische, complexe gebeurtenissen die begin jaren negentig in Zuid-Afrika plaatsvonden en het einde van de apartheid betekenden, als een echo van de val van de Berlijnse muur die de ondergang van het communisme in Europa inluidde. Met andere woorden: was De Klerk iemand die de tijdgeest goed aanvoelde en er pragmatisch op inspeelde, of een visionair die een burgeroorlog wist te voorkomen door, bijvoorbeeld, op het juiste moment Mandela op televisie aan het woord te laten? Rossier geeft geen sluitend antwoord, maar biedt genoeg stof om de rol van De Klerk nog eens nader in ogenschouw te nemen.