Killer Slope
Wat bezielt bergbeklimmers om levensgevaarlijke expedities te ondernemen? Steeds vaker halen beoefenaars van deze sport het nieuws als de bergen weer een dodelijk slachtoffer hebben geëist, waardoor in de publieke opinie vraagtekens worden gezet bij de veiligheid en zin van bergbeklimmen. Deze film volgt de voorbereidingen van een Nederlands team van twaalf klimmers, die in de Himalaya de op zes na hoogste berg ter wereld willen trotseren. Eerder kwamen op deze berg al twee Nederlanders om het leven. Terwijl de onderlinge rivaliteit tussen bekende Nederlandse expeditieleiders in discussieprogramma’s op televisie breed wordt uitgemeten, zijn de klimmers vanaf 6000 meter hoogte op zichzelf aangewezen. De overweldigende schoonheid van de bergen, de vergezichten en de zonsopgangen doen niet af aan de voortdurende risico’s: lawines en sneeuwstormen bedreigen elk moment het succes van de expeditie. Wacht je op het team of trek je zelf een sprint naar de top? Hoe egocentrisch zijn bergbeklimmers nu echt, en welke regels gelden tijdens zo’n riskante onderneming? Dicht op de huid worden de deelnemers gefilmd in hun ingesneeuwde tentjes, om in een afwisselende en boeiende verkenning de dilemma’s, ego’s, deceptie en euforie van de klimmers in beeld te krijgen.