I Am Cuba
Deze herontdekte Russisch-Cubaanse coproductie uit 1964 is een meesterwerk. Niet zozeer vanwege zijn thema of verhaal, maar des te meer om zijn lyrische beelden. Regisseur Michail Kalatozov (1903-1973) is beter bekend van Als de kraanvogels overvliegen (1957), de voornaamste uiting van de culturele dooi in de Sovjet-Unie aan het eind van de jaren vijftig, en het is I Am Cuba aan te zien dat de makers meenden dat zij zich opnieuw artistieke vrijheden konden veroorloven. De film verweeft vier verhalen uit het Cuba van kort voor de gewelddadige revolutie in 1959. De Havaanse Maria schaamt zich voor haar beroep. Het land van de bejaarde boer Pedro wordt verkocht aan een multinational. Een student ziet hoe zijn vrienden neergeschoten worden bij het uitdelen van een pro-Castro pamflet. En boer Mariano sluit zich aan bij de guerilla's wanneer zijn familie bedreigd wordt. De film was een nachtmerrie voor de communistische censor: de kapitalistische verdorvenheid overstemt de revolutionaire heraldiek. Bovendien bevat de film jazz en rock 'n' roll: anti-Sovjetmuziek. I Am Cuba verdween, nauwelijks vertoond, in het archief, tot de film in 1992 door de Amerikaanse regisseur Martin Scorsese werd herontdekt.