Maharajah Burger. Mad Cows, Holy Cows
De precieze ontstaansgeschiedenis is onbekend, maar de oorsprong van de verering van de koe als onderdeel van het hindoeïsme ligt waarschijnlijk wel enkele eeuwen terug. Tot op de dag van vandaag treft men in India runderen aan die vrij rondlopen op en naast de wegen. Het eten van het vlees van de heilige koe is voor Hindoes een afstotelijke bezigheid. Voor filmmaker Thomas Balmès vormde dit gegeven het uitgangspunt voor zijn documentaire MAHARAJAH BURGER. Hij reisde naar Gaushala in India, waar Hindoes oude en zieke koeien liefdevol verzorgen. Daar vroeg hij verschillende mensen naar hun mening over de gekke-koeiencrisis, de epidemie van de ziekte BSE, die enkele jaren geleden in Europa tot massahysterie en een ineenstorting van de handel in rundvlees leidde. Een film over de hamburger als dubieus symbool van maatschappelijke en economische vooruitgang.