The Gatekeepers
In deze spraakmakende en uiterst relevante film doen zes voormalige hoofden van de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst Shin Bet voor het eerst een boekje open over de war on terror zoals ze die van binnenuit kennen. Verrassend openhartig reflecteren ze op hun eigen handelen en op het toenmalige en huidige veiligheidsbeleid van Israël. Met zichtbaar ongenoegen vergelijkt Avraham Shalom de bezetting van de Palestijnse gebieden door Israël zelfs met de Duitse bezetting van grote delen van Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hun verhalen worden ondersteund door vaak unieke archiefbeelden, die met digitale technieken zijn bewerkt tot een volwaardig onderdeel van de film. Zo ontstaat een panorama van de Israëlisch-Palestijnse geschiedenis sinds de Zesdaagse Oorlog in 1967. Filmmaker Dror Moreh gaat kritische vragen niet uit de weg, maar geeft tegelijk alle ruimte aan de visie van elk van de geïnterviewden. Het levert fascinerende inzichten op over persoonlijke principes, beroepstrots en de pragmatische waarde van terrorismebestrijding in de huidige politieke realiteit.