Rex vs. Singh
Vancouver 1915. De politie arresteert twee Sikh en beschuldigt hen van sodomie. De stad is net dertig jaar oud en naast de 50 duizend blanken wonen er zo'n tienduizend Chinese immigranten en nog eens zesduizend immigranten uit andere delen van Azië. Behalve de Chinezen zijn dat vooral een flink aantal Sikh. 'Rex vs. Singh' is een van de vele historische rechtszaken tegen immigranten waarmee de blanke machthebbers de status quo wilden bevestigen. Corruptie, racisme, homofobie en xenofobie: alles werd uit de kast gehaald om de invloed van de Aziatische minderheid in te perken. Vancouver stond daarin niet alleen: in Californië zijn rond dezelfde tijd vergelijkbare rechtszaken tegen Sikh gevoerd. Deze korte film is een hybride mix van documentaire, musical en drama, verteld in vier delen door drie regisseurs. "Een deconstructie van de geschiedenis", aldus één van de makers. is onderdeel van het Queer History Project van het Vancouver Queer Film Festival. Doel van dat project is de visuele, literaire en orale geschiedenis van de homogemeenschap in Vancouver vast te leggen voor toekomstige generaties. Alle films van het project zullen samen worden vertoond wanneer de stad in 2011 haar honderdvijfentwintigste verjaardag viert.