Boer Pietersen schoot in de roos
In een boerendorp in Limburg heerst verdeeldheid. Boer Pietersen is met behulp van de Marshall gelden aan de slag gegaan met nieuwe apparatuur om het land te bewerken, maar niet alle boeren zijn overtuigd van het nut van zulke nieuwe machines en blijven doorgaan op de ouderwetse manier, waarin paarden het meest werk opknappen. Natuurlijk blijkt aan het einde van de film dat de nieuwe apparatuur veel voordelen heeft op het veel arbeidsintensievere handwerk. Ook de boer die nog niet aan de mechanische hulpmiddelen wil is dan om, en er kan weer vol eensgezindheid kermis worden gevierd.