Een geschenk uit de hemel - De slag om de brent spar
In mei 1995 bezetten Greenpeace-activisten de Brent Spar, een verouderd olieplatform dat Shell wil laten zinken. Beelden van hun hardhandige verwijdering gaan de hele wereld over. ‘De slag om de Brent Spar’ wordt vervolgens een ongekende mediastrijd tussen de verstarde multinational Shell en de idealistische underdog Greenpeace. De daadwerkelijke milieuschade speelt in de discussie nauwelijks nog een rol. Het is David tegen Goliath, een strijd die David in de meeste opzichten wint. In Duitsland, Nederland en Engeland worden Shell-pompstations geboycot. De Duitse bondskanselier Helmut Kohl neemt het onderwerp zelfs op met zijn Britse collega John Major.Regisseur Kees de Groot van Embden en researcher Shuchen Tan reconstrueren de gebeurtenissen met behulp van ooggetuigenverslagen en archiefmateriaal. De zorgvuldige voorbereidingen bij Shell, maar ook bij het bureaucratische Greenpeace. De spectaculaire acties op zee, met rubberbootjes en waterkanonnen. De mediastrijd, die Shell niet naar zijn hand weet te zetten. En de gevolgen voor beide organisaties van wat een keerpunt blijkt in de verhouding tussen bedrijfsleven en milieubeweging.