Etudi o ljubvi II
"Chaos en paradoxen, toeval en noodzaak bepalen het verloop van de geschiedenis. Wij zijn allen deelnemers aan dit spel." Aldus de Russische filmmaker Vitali Manski, die in 1990 de provocerende film TELO LENINA maakte. Een jaar later volgde hij in ETUDI O LJUBVI I de levens van een aantal mensen, die in Moskou, op nog geen honderd meter van het Kremlin, in een vochtig, donker en vervallen souterrain leefden. Manski zag deze levens "als een prisma waardoor wij het leven in Rusland waarnemen". In ETUDI O LJUBVI II keert Manski drie jaar later terug naar het souterrain en zijn bewoners. Een deel van het gebouw is inmiddels ingestort. Een aantal bewoners is vertrokken, sommigen zijn overleden. Het enige raam in het souterrain wordt verduisterd door een nieuw McDonalds restaurant. Symbolisch voor de nieuwe machtsverhoudingen is dat deze McDonalds vestiging hoger is dan de torens van het Kremlin.