An Encounter with Simone Weil
Hoe gaan we om met het lijden van anderen? De Franse filosoof Simone Weil wijdde haar leven aan deze morele kwestie, en vervolgens ook haar dood. Uit solidariteitsoverwegingen stond ze zichzelf niet meer voedsel toe dan het rantsoen waarmee haar landgenoten in het bezette Frankrijk het moesten doen. Ze overleed in 1943 in Groot-Brittannië, op 34-jarige leeftijd. Filmmaker Julia Haslett is gefascineerd door Weils gedachtegoed en levensloop. Ze doet een poging door te dringen tot de essentie van Weils denken, in de hoop persoonlijke verlichting te vinden: Hasletts vader pleegde zelfmoord en ook haar broer worstelt met het leven. De film is een eerbiedige hommage aan de relatief onbekende filosoof, maar fungeert vooral als een kroniek van Hasletts eigen queeste. De sferische muziek, de filosofische voice-over en het experiment met een actrice die als Weil met de filmmaker in gesprek gaat, benadrukken Hasletts behoefte om deze vrouw te doorgronden. En om de machteloosheid die ze voelt ten aanzien van haar vader en haar broer het hoofd te bieden. Haslett ziet Weil, die het lijden van anderen aan den lijve wilde ervaren, als een moreel superieur voorbeeld. De vraag in de film is of haar filosofische inzichten uiteindelijk de sleutel bieden tot oprechte compassie.