Kids Rights: Alexandra
Oorlog wordt door volwassenen gevoerd en kinderen zijn vaak de dupe. Daarom stelt Artikel 38 uit het Verdrag inzake de Rechten van het Kind dat kinderen in een oorlogssituatie extra bescherming verdienen. Ook n\'e1 een oorlog, tegen onzichtbare, achtergelaten landmijnen. Wie Alexandra rondom haar huis ziet scharrelen, in een dorp nabij de grens van Kroati\'eb en Bosni\'eb, kan moeilijk vermoeden dat zich hier in de buurt een drama heeft afgespeeld. Het groene platteland oogt onschuldig, net zoals de mussen op het erf klinken. Terwijl Alexandra ons indringend aankijkt, recht in de camera, vertelt ze in de \i voice-over\i0 dat ze het liefst in de buurt van dieren is, dat ze dol is op balspelletjes en dat ze graag ronddoolt in de omgeving. Vroeger deed ze dat altijd samen met haar kleine broertje Simon. Zo haalden ze regelmatig de koeien van het land. Inmiddels heeft Alexandra dat al heel lang niet meer gedaan. Haar broertje kwam om nadat ze een raar ding op het land vonden. Het ontplofte: "De wereld werd opeens zwart. De dieren zagen wat er gebeurde. De koeien in ieder geval." Daarom, legt ze uit, praat ze liever met dieren over wat haar en haar broer is overkomen. "Zij kennen al mijn geheimen."