Enemies of the People
Enemies of the People kijkt mee over de schouder van 'het project' van Thet Sambath, wiens ouders net als ongeveer 2 miljoen andere Cambodjanen de dood vonden onder het Rode Khmer-regime eind jaren zeventig. In een poging hun vertrouwen te winnen, zodat ze voor zijn camera van hun daden zullen getuigen, spendeert Sambath nu meer tijd en geld aan de toenmalige moordenaars dan aan zijn vrouw en kinderen. We zien hoe Sambath daders benadert en confronteert met hun verleden; een van hen demonstreert hoe hij mensen de strot doorsneed. De makers laten de afgrijselijke verhalen voor zich spreken, in contrast met de toenmalige propagandajournaals vol vrolijk zingende landarbeiders. Commentaar wordt slechts geleverd met een terugkerend beeld van tergend traag stromend water in een rijstveld. In de opbouw maakt de film beetje bij beetje de omvang en het belang van Sambath's gekkenwerk duidelijk. Grootste vis in Sambath's net blijkt 'Broeder Nummer 2' Nuon Chea, de rechterhand van Pol Pot. Als hij eind 2007 wordt opgepakt en voor een Cambodiaans tribunaal wordt gedaagd, volgt een reeks gruwelijke beelden van de martelkamers die aan zijn brein ontsproten. Sambath heeft zijn project inmiddels beëindigd om aan de slag te gaan met zijn eigen toekomst.