Johan
Johan is net nieuw bij de scouting en gaat voor het eerst mee op kamp. Op pad met een zware tas op je rug, slapen in een tent in het bos en vooral: je draai moeten vinden in een groep met allemaal onbekenden. Voor Johan is het overleven geblazen. Daarom heeft hij een hotline naar zijn moeder – hij krijgt er speciaal een mobiele telefoon voor mee. Veel helpt het niet, want uiteindelijk moet hij het toch zelf doen: zijn heimwee overwinnen en vrienden maken. “Met mensen praten, daar ben ik niet zo heel erg gemakkelijk in,” zegt Johan op de voice-over. Maar op jezelf aangewezen zijn kan ook kracht geven: dat heeft hij in de Rambo-films gezien. Dus als hij het even niet ziet zitten, fantaseert Johan wat deze oer-overlever tegen hem zou zeggen. Rambo’s peptalk geeft hem steeds weer nieuwe moed. Dan wordt de vlag van het naburige kamp geroofd en wordt Johan van de diefstal verdacht. Wordt nu het kamp voortijdig beëindigd, en zo ja, vindt Johan dat eigenlijk wel zo erg?