#Alleman
Vijftig jaar na het uitkomen van Alleman van Bert Haanstra (nog altijd de bestbezochte Nederlandse documentaire aller tijden), brengt theatermaker en acteur Bert Hana een hommage aan deze iconische film. Deze live documentaire neemt je mee door de online vastgelegde straten van Nederland. Hana verzamelde de afgelopen jaren via Google Street View beelden van Nederland. Net als Haanstra's documentaire dat in 1963 deed, tonen de beelden de gewone Nederlander en karakteristieke taferelen van ons land. We zien Staphorstse vrouwen grasmaaien, een Hollands gezinnetje kamperen en bakfietsmoeders ruzie maken. De beelden voeren ons van kale Zeeuwse vlaktes tot de propvolle Amsterdamse tuindorpen; van rebellerende pubers tot het meisje van Vermeer. Zo ontstaat een fascinerend beeld van ons polderland. De voorstelling komt live tot stand, in een combinatie van de directheid van theater en de beeldende kracht van film, begeleid door woorden van columniste Sylvia Witteman en een live uitgevoerde soundtrack. #Alleman onderzoekt wat er de afgelopen vijftig jaar veranderd is. Hebben we onze preutsheid verloren om ons nu druk te maken over onze privacy? Heeft de veelvuldige beschikbaarheid van informatie ons rijker gemaakt?