Gatekeepers
In 2008 vroegen ruim 15.275 mensen politiek asiel aan in Nederland. Daarvan werden er 427 als vluchteling erkend. In Gatekeepers wordt duidelijk hoe die strenge selectie tot stand komt. Filmmaker René Roelofs volgde een periode lang een aantal zogenaamde 'hoorders' bij hun werkzaamheden: het aanhoren en vervolgens beoordelen van verhalen van asielzoekers. Geroutineerd en schijnbaar onaangedaan luisteren ze naar relazen van geweld, armoede, oorlog en andere verschrikkingen. Ze kennen alle trucs die er bestaan, zoals het wegvijlen of met ontharingscrème behandelen van vingertoppen om zo vingerafdrukken onmogelijk te maken. Ze krijgen onderricht in het lezen van kaarten, zodat ze vluchtelingen kunnen testen op hun kennis van de plek waar ze zeggen vandaan te komen. "Als je een echte vluchteling treft, is bijna alles te traceren." Ook gaat een delegatie op reis naar Syrië, om ter plekke vluchtelingen te selecteren. Tussendoor meldt een afdelingsmanager, die een interne radio-omroeper speelt, dat de Somaliërs nog altijd nummer 1 staan in de top 3 van aanvragers, maar dat de Mongolen de Irakezen van de derde plek hebben verdreven. En hij suggereert een bepaald muziekje te draaien voor een medewerker die via de sac-bac-procedure unitmanager 3TB is geworden, wat dat ook moge betekenen. "Dat is wel een plaatje waard", zegt hij vrolijk terwijl in beeld de slagbomen van het asielzoekerscentrum zich onverbiddelijk sluiten.