... When You Look Away
Een opmerking van haar jonge dochter, die 's ochtend bij het wakker worden soms even niet weet wie ze is – mens of dier? – inspireert Phie Ambo tot een metafysische vraag over de aard van ons bewustzijn. Is dat aan het lichaam gebonden of overstijgt het de fysieke wereld? Ambo besluit dit al filmend te onderzoeken en benadert als eerste de populaire natuurkundige Holger Bech Nielsen, die ooit aan de wieg stond van de snaartheorie. Ze besluit zich te laten leiden door associatie: elk van de mensen die ze spreekt brengt haar in contact met een volgende persoon. Zo komen onder meer een kunstenaar, een helderziende en een zenleraar aan het woord over het bewustzijn, maar ook een amateuronderzoeker die via intuïtieve onderzoeksmethoden een oplossing heeft gevonden voor een zeer praktisch probleem. Water, een terugkerend element in de beelden die door de interviews heen zijn geweven, lijkt de sleutel tot het mysterie te zijn. Een laboratoriumonderzoek wordt de ultieme test – niet voor de houdbaarheid van dit vermoeden, maar voor de bruikbaarheid van de empirische methode.