Mr. Dynamite: The Rise of James Brown
Dat funk- en soulgod James Brown tijdens zijn gloriejaren in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw als de hardst werkende muzikant in de scene werd bestempeld, had hij onder meer te danken aan een moeilijke jeugd vol verwaarlozing en gebrek. Hij gebruikte die ellende, samen met z’n uitzonderlijke talent en doorzettingsvermogen, als brandstof. Deze door Alex Gibney (Enron: The Smartest Guys in the Room, Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson) geregisseerde en onder meer door Mick Jagger geproduceerde documentaire laat in woord, beeld en muziek zien hoe James Brown uitgroeide tot een muzikant van formaat. Middels archiefinterviews met de artiest zelf, recente interviews met zijn Famous Flames-bandleden en vooraanstaande muzikanten en producers. Hoe ontwikkelde Brown zijn muziek en imago? Wie was hij achter de schermen? En hoe kreeg de ster het voor elkaar om zelfs in de blanke muziekscene van de jaren zestig, in die tijd uiterst gescheiden van de zwarte, toch geaccepteerd te worden? Hoe dealde hij persoonlijk en als artiest met de raciale kwesties in die periode? De vele fragmenten van vaak nog niet eerder vertoonde optredens en studio-opnames geven het levensverhaal van dit invloedrijke Amerikaanse icoon een muzikale, swingende ziel.