Walking in the Opposite Direction
‘I Can’t Escape Myself’ is een van de door Adrian Borland (1957-1999) geschreven liedjes die in retrospectief een andere lading heeft gekregen. De Britse singer-songwriter, die veertien jaar aan depressies leed en een schizoaffectieve stoornis had, pleegde in 1999 zelfmoord. Walking in the Opposite Direction, vernoemd naar een van Borlands songs, doet zijn levensverhaal uit de doeken aan de hand van zeldzaam archiefmateriaal, interviews met voormalige bandleden en muziekcritici, en gesprekken met zijn vader en vriendinnen. Adrien Borland zelf vertelt zijn eigen versie via zijn songs. Borland begon zijn muzikantenloopbaan in het punkrocktrio The Outsiders dat in 1979 opging in The Sound, een postpunkband die meer succes had maar nooit echt doorbrak naar een groot publiek. Hun debuutalbum Jeopardy (1980) wordt door velen als meesterwerk beschouwd, maar begin jaren tachtig ging het bergafwaarts. Borland ging solo en woonde en werkte jarenlang in Nederland en Duitsland. In 1999 keerde hij terug naar Engeland, waar hij werkte aan wat zijn laatste album werd.