Harry Dean Stanton: Partly Fiction
Impressionistisch portret van de iconische Hollywoodacteur Harry Dean Stanton, 86 jaar oud en zo'n 250 filmtitels op zijn naam. Filmfragmenten van zijn meest memorabele rollen - Alien, Paris, Texas, The Straight Story, Cool Hand Luke - worden afgewisseld met intieme momenten bij Stanton thuis op de bank of met regisseur Sophie Huber op sleeptouw door nachtelijk Los Angeles. Stanton haalt mondjesmaat herinneringen op, maar blijkt net als zijn meest gedenkwaardige rol als Travis in Wim Wenders' klassieker Paris, Texas geen enorme prater. Liever bezoekt hij de bar waar hij al 42 jaar vaste klant is, of geeft hij in de veilige omgeving van zijn huis zijn eigen hartverscheurende interpretaties van Amerikaanse blues- en folksongs als 'Blue Moon' en 'Tennessee Whiskey'. Met collega en goede vriend Kris Kristofferson musiceert hij en mijmert hij over het feit dat hij een serieuze carrière in de muziek nooit voldoende heeft nagejaagd. Vakgenoten als Wim Wenders en Sam Shepard schijnen hun licht over Stantons' uitzonderlijke talent en ook David Lynch, met wie hij maar liefst zes films maakte, schuift bij hem aan op de bank voor een verfrissend vraaggesprek. Gecombineerd met de sfeervolle zwart-wit en kleurenfotografie van gelauwerd cameraman Seamus McGarvey, krijgt deze eigenzinnige 'Forrest Gump of Hollywood' - aldus Stantons assistent - een passende ode.