Thru You Too
Ooit een zelfgemaakt en -gezongen liedje op YouTube gezet? Of je dwarsfluitoefeningen of druminstructie? De kans bestaat dat je jezelf tegenkomt op het nieuwe album van Kutiman. De Israëlische componist, muzikant en producent beschouwt de filmpjessite als een grote sampleschatkist en grasduint erop los. Van tientallen muziekfilmpjes creëert hij compleet nieuwe nummers: strak gemonteerde songs én clips, opgebouwd uit het werk van onbekende muzikanten die nietsvermoedend deel zijn geworden van iets groters dan hun eigen deuntje. Kutiman brak in 2009 door met het online muziekproject ThruYOU, waarop dit nieuwe album het vervolg is. Naast Kutiman’s composities bevat Thru You Too ook de originele YouTube-filmpjes die hij in zijn songs heeft gebruikt. Net als destijds vroeg Kutiman van tevoren geen toestemming aan deze muzikanten. Inmiddels beschouwen de meesten het als een grote eer – en is de extra aandacht die het genereert voor hun eigen filmpjes mooi meegenomen: toch die 15 minutes of fame waar ze op hoopten toen ze hun filmpjes plaatsten. Social sharing wordt hier gebruikt in een nieuwe kunstvorm, die de traditionele opvatting van auteurschap links laat liggen en het gangbare artistieke maakproces ter discussie stelt.