Abandoned Land
Op een verlaten kruispunt in de geëvacueerde zone rond de kerncentrale van Fukushima staan de verkeerslichten op rood. Het heeft iets surrealistisch. In de huizen van de enkelen die zijn teruggekeerd, lijkt alles normaal: er komt water uit de kraan, er is elektriciteit, zelfs de televisie doet het. Een bejaard paar eet onbezorgd uit de eigen moestuin, een ander stel verzet echter geen stap zonder eerst de radioactieve straling te meten. Hun grote, comfortabele huis verruilden zij voor een klein bedompt flatje. Volgens het principe show, don't tell wordt ook een volgende bewoner zonder commentaar geïntroduceerd: de beroemde 'laatste mens van Fukushima', die meteen na de ramp de achtergelaten dieren ging verzorgen. Net als de andere geportretteerden kiest hij voor een vredig leven op zijn geliefde grond, de risico’s neemt hij op de koop toe. Abandoned Land is het regiedebuut van Gilles Laurent, die als sound engineer onder andere met Carlos Reygadas werkte. Op 22 maart 2016 kwam hij om het leven bij de aanslagen in Brussel.