Storm in the Andes
De in Zweden opgegroeide Josefin kreeg haar hele jeugd hetzelfde spannende sprookje te horen wanneer ze haar familie vroeg naar het verhaal over haar in 1988 gestorven tante Augusta, zus van haar Peruaanse vader. Inmiddels weet Josefin wel beter, maar nog altijd heeft ze veel meer vragen dan antwoorden rond de vrouw die samen met haar man Abimael Guzmán de brute, maoïstische guerrillabeweging Sendero Luminoso (Lichtend Pad) oprichtte. Om zowel haar tante als de geschiedenis van het land beter te leren begrijpen besluit Josefin, tegen de zin van haar vader, naar Peru te reizen. In de rustig opgebouwde film, waarin Josefins gedachten in voice-over klinken, bezoekt de jonge vrouw uiteenlopende plekken en personen die haar moeten helpen bij het vinden van de waarheid. De emotionele ontmoetingen worden afgewisseld met archiefbeelden van de guerrillabeweging en de bloedige burgeroorlog die deze veroorzaakte. “Het voelt alsof ik alles wat mijn familie heeft verzwegen met me meedraag,” zegt Josefin vlak voordat de filmmaker haar laat kennismaken met Flor, de vrouw die haar broer Claudio tijdens de terreuracties verloor en nog steeds niet weet wat er met hem is gebeurd. Flors afkeurende houding jegens Josefin maakt langzaam plaats voor het besef dat ze allebei worstelen met hun eigen pijnlijke zoektocht.